Mobin Sanat Tohid

کورد نور سرد جراحی

دسترسی به روشنایی برای انجام اغلب فعالیت‌های بشر ضروری است. کاربرد نور در دنیای پزشکی و درمان نیز از این قائده مستثنی نیست. در مقاله منبع نور سرد جراحی به طور مختصر توضیحی درباره جراحی‌های لاپراسکوپی داده شد و آموختیم که این جراحی به دستگاه‌ها و ابزار هایی شامل منبع نور سرد، کورد نور سرد، درون بین و سایر ابزارهای جراحی نیازمند است. در این مقاله به تفصیل درباره کورد نور سرد جراحی یا کابل نور سرد جراحی پرداخته خواهد شد.

تاریخچه

پیش از کشف و توسعه دستگاه منبع نور سرد و کابل های نوری، پزشکان از بازتاب نور در آینه برای ایجاد روشنایی در نواحی مختلف جراحی که ورود نوربه آن‌ها به طور مستقیم امکان پذیر نبود استفاده می‌کردند. در سال 1867 یک دندان پزشک از یک حلقه سیم پلاتینیومی که با جریان الکتریکی گرم می‌شد به عنوان یک منبع نور برای انجام جراحی استفاده کرد.

با توسعه علم تا سال 1945 برای درون بینی(جراحی اندوسکوپی) از لامپ های تنگستن استفاده می شد؛لامپ تنگستن نور قرمز را با فرکانس پایین منتشر میکرد و کاربرد نسبتا قابل قبولی داشت.اما این لامپ ها از حرارت بالایی برخوردار بودند و آسیب  به بافت روده از خطرات و عوارض اجتناب ناپذیر استفاده از این لامپ‌ها بود. تا اینکه در سال 1945 توسعه عظیمی در صنعت کابل‌های فیبر نوری رخ داد.

فیبر نوری

اصول کارکری فیبرنوری بر اساس بازتاب کلی داخلی نور است. نور با وارد شدن از یک سمت فیبر نوری پس از بارتاب‌های کلی متعدد به انتهای دیگر فیبر نوری با حفظ شدت روشنایی می‌رسد.

کورد های نور سرد،یک کابل انعطاف پذیر(کورد) با طول و قطر متغیر متشکل از یک پوسته سیلیکونی و یک هسته شامل هزاران رشته فیبر نوری یا ژل سیلیکونی شفاف است.

کورد نور سرد فیبر نوری:

این نوع کابل تشکیل شده از هزاران رشته فیبر نوری است.دور تا دور این رشته های فیبر نوری را یک پوسته‌ی سلیکونی پوشش داده و دو انتهای کابل دو کانتکتور یکی به منظور اتصال به منبع نور سرد و دیگری برای اتصال به لنز جراحی قرار دارد. این نوع کابل کیفیت بالایی در انتقال نور دارند اما به مروز زمان برخی از رشته های فیبر نوری درون آن شکسته می شود. با قرار دادن یک سر کورد نوری در معرض نور، فیبر های نوری شکسته به صورت نقطه یا لکه‌های سیاه در انتهای دیگر کورد ظاهر می‌شوند.

2.کورد های نور سرد مایع:

این نوع کابل های نیز مانند کابل‌های فیبر نوری شامل یک غلاف(sheat) می‌باشد، اما درون این غلاف بر خلاف کورد های فیبر نوری از رشته های فیبر نوری پر نشده و یک مایع شفاف سیلیکونی با قابلیت انتقال نور با بازده بالا درون آن قرار دارد. از لحاظ تئوری میزان انتقال نور در این کوردها نسبت به کورد فیبر نوری 30 درصد بالاتر است.دو انتهای این نوع کورد نیز کانکتورهایی جهت اتصال به منبع نور سرد و لنز جراحی قرار گرفته که شامل شیشه از جنس کوارتز می‌باشند.

این نوع کورد نوری به دلیل قابلیت بالا در انتقال دمای رنگ و روشنایی بیشتر برای کاربردهای تصویربرداری مناسب‌تر است.

مشکلات کورد های نوری مایع:

1.شیشه‌های کوارتز که در دو انتهای کورد نوری قرار دارند، شکننده بوده و با یک شوک کوچک در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

2.همانطور که این نوع کابل در انتقال نور بازدهی بالاتری دارد، گرمای بیشتر را نیز منتقل خواهد کرد که منجر به افزایش دما در پروسه جراحی خواهد شد.

3. درکورد های نوری مایع یک غلاف فلزی نیز قرار دارد که انعطاف‌پذیری آن ها را کاهش میدهد، لذا نگهداری از آنها دشوارتر است.

نحوه عملکرد کورد نور سرد جراحی:

وظیفه اصلی کورد نوری انتقال نور با حفظ شدت روشنایی از منبع نور سرد به لنز جراحی و سپس انتقال آن از لنز به ناحیه جراحی است.

با اتصال کانکتور کورد نوری به دستگاه منبع نور سرد، نور در امتداد آن جریان پیدا می‌کند و پس از بازتاب‌های متعدد به انتهای دیگر کورد که به لنز جراحی (درون بین) متصل می‌شود، می‌رسد.

اکنون نور با حرارت پایین با حداکثر شدت روشنایی به ناحیه جراحی تابیده شده و میدان دید مناسب و واضحی برای جراحی ایجاد می‌شود.

در ایران،شرکت دانش بنیان مبین صنعت توحید،به عنوان تنها تولید کننده کورد های نور سرد جراحی در کشور،قادر به تولید کورد های نور سرد جراحی با کانکتور مادر می باشد.با اتصال کانکتورهای ساخت این شرکت،کورد نوری با کانکتور مادر به کوردهای نوری اشتورز،استرایکر و کلیه کورد های استاندار جهانی تبدیل شده و به منابع نور سرد این برند ها متصل میشود.

همچنین تیم فنی مبین صنعت توحید قادر به تعمیر و رفع عیب کلیه کور های نور سرد اعم از اشتورز،استرایکر،ولف،الیمپوس و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *